جی پی اس شمیم

جی پی اس شمیم

جی پی اس شمیم /سامانه PDA CORS

پروژه ایجاد شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها، در کل کشور در تابستان سال 1395 با نصب  144 ایستگاه دائم بر روی ساختمان واحدهای ثبتی کشور شروع گردید.

در اجرای پروژه ی شمیم از تجربیات موفق کشور ترکیه در این زمینه الگو برداری شده است.

شمیم چیست؟

شمیم مخفف کلمه (شبکه ملی یکپارچه ملک)  میباشد، بخاطر محبوبیت این شبکه و تاثیر گذاری آن بر عملیات نقشه برداری  برخی از افراد آن را به عنوان جی پی اس شمیم و یا دستگاه نقشه برداری شمیم میشناسند،در واقع سامانه شمیم تشکیل یافته از سامانه PDA CORS میباشد که نام شمیم به عنوان هویت این پروژه بر روی آن نهاده شده است.

اهداف پروژه شمیم

این پروژه برای اهداف نقشه برداری کاداستر بادقت 2 سانتیمتری برای ارتباط گیرنده های (جی پی اس مولتی فرکانس ) ROVER   با ایستگاه های ثابت از طریق سیم کارت اپراتور همراه اول ، ایرانسل و …  ( تصحیحات آنی مورد نیاز دستگاه ههای گیرنده از طریق اینترنت در بستر GSM مخابراتی دریافت میگردد ) در راستای پیاده سازی قانون حدنگار و یکپارچه سازی نقشه های کلی انجام میابد.

با توجه به بستر و شرایط مناسب ایجاده شده و خدمات رایگان این شبکه تمامی ارگان ها و ادارات و حتی نقشه برداران نظام مهندسی نیز میتوانند از امکانات شبکه شمیم استفاده نمایند.

طرح سامانه یکپارچه  شمیم گام بزرگی در راستای تهیه نقشه های ارتفاعی مسطحاتی با سرعت بالا میباشد که دقت سندهای صادره را بالا خواهد برد.

مزایای استفاده از جی پی اس شمیم

از مزایای جی پی اس شمیم میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • ایجاد شبکه ملی نقشه برداری:

ایجاد شبکه ملی نقشه برداری که از این پس تمامی ارگان ها و سازمان ها می توانند به جهت دقت بالای این سیستم و استفاده از این شبکه نقشه دقیق تهیه نمایند.

  • تثبیت دقیق:

تثبیت دقیق موقعیت املاک در کاداستر که باعث جلوگیری از تداخل و تعارض املاک می گردد. و در عمل استقرار پلاک های ثبتی در موقعیت جهانی صحیح تر خواهد بود.

  • تهیه نقشه های دقیق مسطحاتی و کاداستر:

تهیه نقشه های دقیق مسطحاتی و کاداستر با دقت زیر 2 سانتی متر

  • افزایش سرعت و دقت انجام عملیات نقشه برداری

در چه مواقعی میتوان از جی پی اس شمیم استفاده کرد؟

استفاده از جی پی اس شمیم در مواقع بحران از جمله سیل، زلزله و جنگ است. که با از بین رفتن حد فاصل بین املاک و پلاک های ثبتی، میتوان از اطلاعات و مختصات دقیق و مطمئن روش فوق، حد فاصل و موقعیت املاک را با دقت بسیار بالایی احیاء نمود و از هرگونه تضییع حقی جلوگیری کرد.

نقشه شمیم چست؟

نقشه شمیم همان نقشه یو تی ام (UTM) می باشد، که مختصات آن به وسیله رور شمیم برداشت و در سامانه شمیم اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شده است.

چه دستگاه هایی توسط سامانه شمیم پشتیبانی میشوند؟

دستگاه هایی که توسط این سامانه پشتیبانی میشوند: عبارتند از تمامی برندهای جی پی اس که مجهز به ماژول و مودم 4G-3G میباشند، در این سامانه با توجه به مسئله پیشرفت روز افزون گیرنده های GNSS ، دستگاه های که از تکنولوژی روز بهره میبرند و همچنین تعداد کانال و فرکانس بیشتری را ساپورت میکنند با دقت و سرعت بالاتری فیکس خواهند شد و شرایط کارکرد در مناطق پرچالش شهری و جنگلی را خواهد داشت.

نمونه ای از چند جی پی اس سه فرکانسه و جی پی اس مولتی فرکانس که توسط سامانه شمیم پشتیبانی می شوند:

سایر محصولات شرکت نقشه برداری ژئوتوتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *